Sklepy internetowe przeżywają obecnie swoisty renesans w światowej gospodarce. Niemal każdy sklep stacjonarny posiada już swój odpowiednik w świecie wirtualnym. W związku z tym tak ważnym elementem w dzisiejszych czasach są opakowania e-commerce. Co stanowi o ich wyjątkowej formie? Na co zwrócić uwagę przy wyborze produktu dla swojego sklepu? Podpowiadamy.
Po pierwsze: ekologia
W dobie obecnych czasów i zagrożeń związanych z ociepleniem klimatu, obowiązkowym czynnikiem przy wyborze doskonałych opakowań e-commerce są ich właściwości ekologiczne. Nieprzyjazne dla środowiska plastikowe opakowania zdecydowanie odchodzą do lamusa. Już nie tylko selektywni klienci, ale bezwzględna ich większość zwraca uwagę na ekologiczną wartość opakowań. Zapakowanie produktów ze swojego sklepu internetowego w opakowania z tworzyw sztucznych może, a nawet niemal na pewno, w negatywny sposób wpłynie na wizerunek całej marki.
Opakowania z tektury uważane są za najbardziej przyjazne dla środowiska wśród dostępnych na rynku wariantów. Co ciekawe, plastik rozkłada się jedynie częściowo w aż 450 lat! Natomiast tektura ulega całkowitej degradacji już w 1-2 miesiące. Ponadto, warto pamiętać, że wszelkie produkty z tworzyw sztucznych powstają z zasobów nieodnawialnych: ropy i gazu ziemnego. Ekologiczne pudełka tekturowe wytwarzane są natomiast z zasobów odnawialnych. Właściwa gospodarka leśna gwarantuje stałą podaż drewna.
Po drugie: personalizacja
W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów opakowania e-commerce są coraz częściej personalizowane pod daną markę. Co to właściwie oznacza w praktyce? Tektura jest doskonałym materiałem, na którym można wykonać dowolne nadruki. Obejmują one zarówno umieszczenie logo firmy na pudełku czy krótkiej sentencji, jak i bardziej rozbudowanych i kreatywnych grafik. Współczesne metody pozwalają na wykonanie wysokiej jakości trwałych nadruków, które przetrwają lata. Ponownie wykorzystane pudełko nadal będzie niosło w świat dany przekaz.
Opakowania tekturowe z wysokiej jakości dowolnym nadrukiem, to doskonały element działań packvertising. Pod tym zagadkowym słowem mieści się budowanie świadomości marki przy użyciu opakowań, które stają się subtelnym źródłem promocji produktów. Wówczas pudełko doskonale spełnia nie tylko swoje podstawowe funkcje, ale także stanowi nienachalną, kreatywną i skuteczną reklamę.
Po trzecie: minimalistyczny design
Coraz bardziej popularnym trendem jest tzw. „less is more”, czyli „mniej znaczy więcej”. Z tego powodu wiele firm wybiera minimalistyczny design opakowań dla swoich produktów. Kartony z tektury doskonale wpisują się w te preferencje, stanowiąc estetyczne, proste i funkcjonalne pudełko.
Wzbogacenie tektury delikatnym nadrukiem z logo firmy niejednokrotnie jest wystarczającą i bardziej skuteczną reklamą niż nachalne przekazy marketingowe. Ponadto wysokiej jakości nadruki na pudełkach można wykonać w wielu firmach nie tylko na zewnątrz opakowania, ale także w środku kartonu. Jest to idealne miejsce, aby zamieścić wartościowy i minimalistyczny przekaz, który klient zobaczy od razu po rozpakowaniu paczki.
Po czwarte: bezpieczeństwo
Jednym podstawowych aspektów doskonałych opakowań e-commerce jest wysoki poziom bezpieczeństwa produktów podczas transportu. Co istotne, wcale nie trzeba stosować w tym celu plastikowych wypełniaczy do kartonów.
Aby ograniczyć produkcję plastiku, producent opakowań tekturowych TEK-PAK oferuje wyłącznie ekologiczne wypełniacze do paczek. Tekturowe przekładki i kratownice z powodzeniem zastępują popularną folię bąbelkową, skutecznie zabezpieczając szkło i inne kruche przedmioty.
Odpowiednio dobrane wypełniacze i zabezpieczenia stanowią swego rodzaju amortyzator. Ponadto właściciele sklepów internetowych coraz częściej decydują się na wzbogacenie tych elementów nadrukiem reklamowym. Wypełniacze i zabezpieczenia stanowią dodatkowe miejsce na reklamę, która swoją nienachalnością korzystnie wpływa na relacje z klientem.
Po piąte: łatwość użycia
Kolejnym elementem, który jest niezwykle istotny nie tylko ze strony właścicieli sklepów, ale także z punktu widzenia klienta, jest łatwość użycia danego opakowania e-commerce. Sklepy internetowe dbają o to, aby zminimalizować czas konieczny do pakowania produktów przy zachowaniu właściwości estetycznych. Odpowiednia budowa kartonów z tektury oraz zastosowanie przydatnych funkcjonalności w znacznym stopniu optymalizują szybką i łatwą wysyłkę masowej ilości produktów.
Jedną z takich funkcjonalności jest umieszczenie na klapie pudełka paska z klejem, co sprawia, że paczka może być spakowana dosłownie w kilka sekund. Mechanizm ten pozwala także uniknąć stosowania dodatkowych ilości taśmy klejącej, co jest nad wyraz istotne z ekologicznego punktu widzenia. Natomiast użycie tasiemki zrywającej (tzw. Tear tape) pomaga otworzyć opakowanie bez jego uszkodzenia. Przynosi to szereg korzyści, takich jak: łatwiejsze do otwarcia opakowanie dla konsumenta, czy możliwość ponownego użycia kartonu.
Wychodząc naprzeciw klientom sklepów internetowych, warto w opakowaniach e-commerce zastosować tasiemkę zaklejającą. Wbudowanie tego elementu w pudełko ułatwia zwrot produktu bez konieczności wykorzystania kolejnego opakowania. Dzięki przemyślanym i proekologicznym rozwiązaniom, jeden karton może być użyty wielokrotnie.
Po szóste: wielofunkcyjność
Ostatnim z kluczowych elementów przesądzającym o doskonałym opakowaniu e-commerce jest jego wielofunkcyjność. Kartony z tektury wykorzystywane są do wielu celów. Kiedy pudełko spełni już swoją funkcję wysyłkową, może być przeznaczone np. do przechowywania produktów, czy zabezpieczenia w trakcie remontu.
Warto wspomnieć o ciekawej funkcjonalności, jaką są kartony z regulowaną wysokością. To doskonałe rozwiązanie, które zamienia jeden karton w kilka. Dzięki specjalnie przygotowanym zagięciom prosta czynność w postaci nacięcia na rogach umożliwia zmianę jego wysokości. Wymiar takiego opakowania można z powodzeniem dostosowywać do różnej wielkości produktów. Rozwiązanie to pozwala uniknąć niepotrzebnego przewożenia powietrza w pudełkach, które to z kolei generuje dodatkowe koszty.
Doskonałe opakowanie e-commerce
Opakowanie e-commerce to nie tylko zwykłe pudełko. Połączenie ekologii z funkcjonalnością oraz estetyką sprawią, że zwykłe opakowanie stanie się wizytówką sklepu internetowego, do którego klienci będą wracać z przyjemnością.